6 gode råd til musik i forretningen

Musik har stor betydning for kundens oplevelse:
Stilhed i en restaurant kan skabe akavet stemning, hvor gæsterne må hviske for at føre en privat samtale. Og stilhed i forretninger kan få kunderne til at føle sig overvågede, så de går på listefødder og mest har lyst gå igen. Derfor har vi samlet 6 gode råd som kan hjælpe dig til at tage stilling til musikken i din forretning.
.


1 Sørg for at musikken understøtter brandet

Ligesom farver og interiør er musik i høj grad med til at sætte rammerne for kundeoplevelsen. Musikken stimulerer høresansen, som på en meget umiddelbar måde former de brand-associationer, som kunden skaber i mødet med virksomheden. Det er derfor vigtigt, at de værdier og stemninger, der ligger i den musik, virksomheden bruger, understøtter brandets værdier og styrker kundens oplevelse af brandet.


2 Sørg for at variere musikken

Kundens humør varierer over dagen, ugen og året, og derfor fungerer den samme musik ikke nødvendigvis på alle tidspunkter. Det vil for eksempel være forskelligt, hvad der virker på en mandag morgen og en fredag eftermiddag, eller på en sommerdag og en regnvejrstung novemberdag. Prøv derfor at tilpasse musikken, så den afspejler, hvor kunden er eller brug den til at understøtte forskellige sæsoner og kampagner. De fleste professionelle musiksystemer har i dag avancerede kalenderstyringsværktøjer indbygget, hvor man kan skemalægge og automatisere skiftene imellem de forskellige playlister.



3 Tænk på dine medarbejdere

En skarp musikprofil med nøje udvalgte numre kan skabe stærke brand-associationer hos kunden. Men er der for lidt variation i musikken, så medarbejderne hører de sammen numre igen og igen, kan det have store konsekvenser for deres humør og motivation – hvilket i sidste ende går ud over kundeservicen. Derfor bør du have rigeligt med musik i playlisterne og løbende udskifte numre, så medarbejderne hele tiden har noget nyt at lytte til.

4 Tag stilling til hvor højt musikken skal spille

Overvej hvilken rolle musikken har hos dig og juster lydstyrken derefter. Skal den være diskret og skabe stemning i baggrunden, skal den skabe fest og danne centrum for kundens oplevelse – eller skal den måske kunne høres ude på gaden for at lokke kunderne ind? I små forretninger kan kunden føle sig overvåget og akavet, hvis musikken er for lav. Omvendt kan høj musik skræmme visse kundegrupper væk. Uanset hvad har lydniveauet stor betydning for kundens oplevelse og bør derfor overvejes nøje.


5 Overvej om musikken skal styres central eller lokalt

Hvis du har flere lokationer, eller har et skarpt defineret brand-koncept, kan et centralt styret musik system være en fordel for at sikre en ensartet stemning. I andre tilfælde kan det være en fordel, at personalet har mulighed for at tilpasse musikken lokalt, så den afspejler den aktuelle stemning. Samtidig kan det styrke medarbejdernes motivation, hvis de har en vis frihed til at styre musikken - selvom det skaber en risiko for asymmetri mellem brand og lyd. Der er altså en vigtigt balance mellem lokal og central styring, som du bør tage stilling til.

6 Vær opmærksom på rettigheder

Hvis du spiller musik i din virksomhed, skal du have en musiklicens hos Koda. Det skyldes, at komponisterne og sangskriverne har ret til betaling, når deres musik bliver brugt i offentlige sammenhænge. Koda er en non-profit organisation, der indhenter betaling på vegne af komponister og sangskriver og sender pengene videre til dem, der har lavet musikken. Du skal have en licens hos Koda uanset, hvordan du bruger musik – om du streamer, bruger CD’er, lydfiler, TV, livemusik osv.


Du kan hente SkyPlay ved at trykke på knappen nedenfor. Når du har hentet SkyPlay skal du registrere dig for at kunne benytte vores tjeneste.

Sådan skaber du din egen
musikstrategi

Til dig der vil have endnu mere ud af musikken

Med din lovpligtige Koda musiklicens har du sikret dig retten til at spille mere end 22 millioner forskellige musiknumre. Alt fra det populære pop-hit, de legendariske jazz-numre til det helt nye R&B track.

Den rigtige musik virker.

Men hvad skal du spille? Og hvordan får du dine kunder til at blive længere - og købe lidt mere?

Med den færdige musikstrategi i hånden ved du, hvilken genre du skal spille, hvornår og i hvilket tempo.

Guiden er særligt udviklet til dig, der vil have fuldt udbytte af din investering i musikken.
Dig der vil skabe en positiv stemning for dine kunder - uanset om du er frisør, driver en tøjbutik eller en cafe.

5 simple spørgsmål får du styr på:

✔ Hvilken musik matcher din forretnings brand og identitet

✔ Hvilken musik der matcher dine kunder

✔ Hvilken stemning du bør skabe i din forretning

✔ Hvordan du sikrer gladere (og mere produktive) medarbejdere

✔ Hvilken musik du skal spille hvornår – og hvor højt

Vidste du, at det er ulovligt at  bruge dit private streaming  abonnement (fx Spotify, tdc Play, Google el. YouTube) til erhverv. Du skal i stedet bruge en professionel musikløsning, som tillader brug til erhverv.

Send os din forespørgelse

Udfyld venligst nedenstående felter og vi kontakter dig?
jeg acceptere vilkår